dnes je 9.6.2025

Input:

Návrh novely vyhlášky o podmínkách připojení k elektrizační soustavě

3.6.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3.2.5.9
Návrh novely vyhlášky o podmínkách připojení k elektrizační soustavě

Energetický regulační úřad

Podle ustanovení § 98a odst. 2 písm. g) zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "energetický zákon") je Energetický regulační úřad (dále jen "Úřad") povinen stanovit vyhláškou způsob podání žádosti a podmínky připojení výroben elektřiny a zařízení pro ukládání elektřiny, distribučních soustav a odběrných míst zákazníků k elektrizační soustavě, včetně podmínek sjednávání připojení výroben elektřiny s možností omezení využití rezervovaného výkonu bez náhrady za takové omezení, způsob stanovení podílu nákladů spojených s připojením a se zajištěním požadovaného příkonu nebo výkonu elektřiny a postup a podmínky pro sjednávání rezervovaného příkonu v předávacím místě, pravidla pro posuzování souběžných požadavků na připojení a postup a podmínky pro sjednávání rezervovaného příkonu v předávacím místě.

Na základě ustanovení § 98a odst. 2 písm. g) energetického zákona vydal v roce 2016 Úřad vyhlášku č. 16/2016 Sb., o podmínkách připojení k elektrizační soustavě (dále jen "vyhláška o připojení" nebo "vyhláška č. 16/2016"). Vyhláška č. 16/2016 byla v roce 2021 novelizována vyhláškou č. 487/2021 Sb. a následně v roce 2024 byla novelizována vyhláškou č. 248/2024 Sb.

Navrhované úpravy vyhlášky č. 16/2016 Sb. zejména reflektují požadavky na připojování nových zařízení do elektrizační soustavy (požadavky stanovené novelou energetického zákona č. 87/2025 Sb., tzv. Lex OZE III) a zároveň reflektují dosavadní zkušenosti se stávajícím nastavením procesu připojování zařízení k elektrizační soustavě.

Z důvodu, že aktuálně byla projednána související novela energetického zákona (tzv. Lex plyn), která směřuje ke stejné účinnosti jako Lex OZE III a předkládaná novela vyhlášky, a tato novela Lex plyn upravuje zmocnění pro vyhlášku o připojení, kdy požaduje přejmenovat současnou koncepci stanovení podílů na úhrady paušální částky, a především pak nově upravit způsob stanovení nevratné části této paušální úpravy, je předkládaný návrh vyhlášky nucen upravit dané téma již nyní, pokud má být aplikováno od účinnosti narýsované zákonnou účinností souvisejících povinností (zákonodárce neupravuje žádnou garantovanou legisvakanční lhůtu na přípravu vyhlášky a naopak změny pro vyhlášky jsou pozměňovacími návrhy vedeny jako urgentní s cílem zvýšit připojitelnost zajištěním neblokování kapacit v konečném důsledku nevyužívanými požadavky, což v sobě konečném důsledku nese východisko pro ČR i pro různé kategorie výkaznictví vůči EU o co nejrychlejším zajištění nástrojů pro řešení problematiky připojitelnosti). Proto z důvodu, že změny vyhlášky - novelou Lex plyn předurčené - nejsou rozsáhlé, s výjimkou jednoduchého pravidla stanovení nevratné části jsou dokonce jen terminologické a neodchylují se od dosavadní koncepce, se úřad rozhodl předložit návrh vyhlášky s těmito změnami, kdy jejich ponechání ve vyhlášce bude v průběhu legislativního procesu moderováno v rámci konfrontace s realitou legislativního procesu k Lex plyn. Jedná se o novelizační body č. 2, 23 a 25.

Vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy, odůvodnění jejích hlavních principů

S ohledem na výše uvedené je nutné provést nezbytné úpravy této vyhlášky tak, aby její obsah naplňoval zmocnění vyplývající z novely zákona č. 87/2025 Sb. (lex OZE III) a požadavky na připojení nových zařízení do elektrizační soustavy stanovené touto novelou, a současně aby tento obsah vyhovoval dosavadním i budoucím potřebám na připojení v elektroenergetice.

Primární úpravy navrhované právní úpravy se nesou v duchu zavedení podmínek pro připojení zařízení pro ukládání elektřiny. Ve vyhlášce není zapotřebí vytvářet zcela nové speciální postupy pro připojení zařízení pro ukládání elektřiny. Vyhláškou nastavené postupy dostatečně vyhovují tomu, aby mohlo být zařízení pro ukládání elektřiny připojováno obdobnými postupy, které aktuálně platí pro připojení jiných zařízení, a to například pro výrobny elektřiny. V souvislosti s rozšířením souboru zařízení, které je možné do elektrizační soustavy připojit, tak dochází i ke zjednodušení souboru náležitostí, které je nutné uvést při podání žádosti o připojení. Návrhem vyhlášky dochází ke sjednocení příloh č. 1 až 7 do jedné, kterou se definují náležitosti pro všechny možné způsoby připojení zařízení do elektrizační soustavy. Tímto krokem se zamezí dalšímu "bujení" nových příloh definujících obecné i specifické náležitosti žádostí o připojení zařízení pro ukládání elektřiny.

V souvislosti s rostoucími požadavky na připojování nových zařízení do elektrizační soustavy (zejména výroben elektřiny) a omezenými možnostmi elektrizační soustavy, tak rostou i nároky na její další rozvoj, který spočívá například v posilování stávajících vedení, budování nových vedení, posilování transformačních vazeb nebo zavádění pokročilých technologií řízení. Rostoucí náklady spojené s posilováním elektrizační sítě je nutné částečně promítnout i do podílů na připojení.

Podle novely energetického zákona Lex plyn je příslušný účastník trhu – žadatel povinen podílet se podle výše požadovaného výkonu nebo příkonu na úhradě nákladů provozovatele přenosové soustavy nebo provozovatele distribuční soustavy spojených s připojováním zařízení k přenosové soustavě nebo distribuční soustavě prostřednictvím úhrady paušální částky, jejíž část je nevratná i v případě, že výrobna elektřiny nebyla připojena. Pro vyhlášku tato změna terminologie znamená pouze jednu novou věcnou úpravu, kdy vyhláška má podle zmocnění Lex plyn nově stanovit způsob stanovení této nevratné části.

VYHLÁŠKA

ze dne ... 2025,

kterou se mění vyhláška č. 16/2016 Sb., o podmínkách připojení k elektrizační soustavě, ve znění pozdějších předpisů

Energetický regulační úřad stanoví podle § 98a odst. 2 písm. g) zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění zákona č. 158/2009 Sb., zákona č. 211/2011 Sb., zákona č. 382/2021 Sb., zákona č. 469/2023 Sb. a zákona č. xxx/2025 Sb.:

Čl. I

Vyhláška č. 16/2016 Sb., o podmínkách připojení k elektrizační soustavě, ve znění vyhlášky č. 487/2021 Sb. a vyhlášky č. 248/2024 Sb., se mění takto:

1. V § 1 písm. a) se za slova "("dále jen výrobna")," vkládají slova "zařízení pro ukládání elektřiny,".

V § 1 písm. a) se doplňuje rozsah zmocnění pro tuto vyhlášku, a to v souladu se zákonem č. 87/2025 Sb. (Lex OZE III).

2. V § 1 písm. b) a v § 11 odst. 1 až 4 se slova "a se zajištěním požadovaného příkonu nebo výkonu elektřiny" zrušují.

Terminologické sesouladění s novelou energetického zákona Lex plyn. Nejedná se však o změnu koncepce, na které je dosavadní vyhláška postavena.

3. V § 2 písm. b) se na konci textu úvodní části ustanovení doplňují slova "hodnota elektrického výkonu sjednaná v místě připojení k přenosové soustavě nebo k distribuční soustavě v MW," a body 1 až 3 se zrušují.

V § 2 písm. b) dochází ke zpřesnění a současně zjednodušení definice rezervovaného výkonu. V případě této úpravy se jedná pouze o legislativně technickou úpravu. Navrhovanou změnou nedochází k věcné změně významu této definice.

4. V § 2 písm. c) se za slovo "výrobna," vkládají slova "zařízení pro ukládání elektřiny,".

V § 2 písm. c) se rozšiřuje soubor zařízení, které lze podle této vyhlášky připojit do elektrizační soustavy, o zařízení pro ukládání elektřiny v souladu se zákonem č. 87/2025 Sb. (Lex OZE III).

5. V § 2 písm. e) se slova "nebo o připojení mikrozdroje" nahrazují slovem "připojeného", za slovem "druhu" se slovo "výrobny" zrušuje a za slovy "výkonu výrobny" se vkládají slova "nebo zařízení pro ukládání elektřiny".

V § 2 písm. e) dochází ke zjednodušení textace, kdy se ruší odkaz na připojení mikrozdroje a žadatelem je fyzická nebo právnická osoba, která obecně žádá o připojení zařízení k přenosové nebo distribuční soustavě nebo o změnu rezervovaného příkonu nebo výkonu stávajícího zařízení připojeného k distribuční soustavě. Odkaz na připojení mikrozdroje je nadbytečný, jelikož mikrozdroj (výrobna elektřiny) je obecně zařízení, v souladu s definicí k této vyhlášce.

Dále se toto ustanovení doplňuje o zařízení pro ukládání elektřiny v souladu se zákonem č. č. 87/2025 Sb. (Lex OZE III).

6. V § 2 se na konci písmene f) tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno g), které zní:

"g) instalovaným výkonem zařízení pro ukládání elektřiny

1. součet jmenovitých výstupních výkonů výkonové elektroniky, prostřednictvím které je zařízení pro ukládání elektřiny připojené k přenosové nebo distribuční soustavě, nebo

2. součet jmenovitých výkonů všech generátorů, které jsou součástí zařízení pro ukládání elektřiny v případě, že zařízení pro ukládání elektřiny není připojeno k přenosové nebo distribuční soustavě prostřednictvím výkonové elektroniky.".

V navrhovaných ustanoveních dochází k doplnění zařízení pro ukládání elektřiny v souladu se zákonem č. 87/2025 Sb. (Lex OZE III).

7. V § 3 odst. 2 písm. a) se slovo "výrobny" nahrazuje slovem "zařízení".

V § 2 se doplňuje nová definice instalovaného výkonu zařízení pro ukládání elektřiny, protože vyhláška tento pojem využívá (obdobně jako pojem instalovaný výkon výrobny) pro účely definování podmínek připojení v souladu se zmocněním pro tuto vyhlášku.

8. V § 3 odst. 2 písm. b), § 4 odst. 1 písm. d), § 4 odst. 1 písm. f), § 8 odst. 6 písm. c), § 12 odst. 2 a § 12 odst. 7 se za slovo "výrobny" vkládají slova "nebo zařízení pro ukládání elektřiny".

V § 3 odst. 2 písm. a) dochází k zobecnění, a to ve smyslu toho, že podmínky odstavce 1 není nutné uplatnit ve chvíli, kdy dochází ke změně držitele licence bez přerušení připojení zařízení. Tímto se rovněž rozšiřuje skupina (ve smyslu definice zařízení v § 2 písm. c) návrhu vyhlášky), na kterou se tato podmínka uplatní.

9. V § 3 odst. 2 písm. c) se číslo "12" nahrazuje číslem "5".

V § 3 odst. 2 písm. c) dochází k přečíslování vlivem koncepční úpravy příloh k této vyhlášce. Vlivem nového koncepčního uspořádání příloh dochází k jejich redukci.

10. V § 3 odst. 2 písm. f) se slovo "mikrozdrojů" nahrazuje slovem "postupem".

V § 3 odst. 2 písm. f) dochází k zobecnění v tom smyslu, že je zaveden obecný odkaz na příslušné paragrafové ustanoví této vyhlášky.

11. V § 3 odst. 2 se na konci písmene g) čárka nahrazuje tečkou a písmeno h) se zrušuje.

V § 3 odst. 2 písm. h) se ruší z důvodu rušení § 16a. V tomto smyslu je dané ustanovení nadbytečné.

12. V § 3 odstavec 3 zní:

"(3) Rezervovaný výkon v místě připojení zařízení přímo připojeného k elektrizační soustavě nebo v místě připojení zařízení, do kterého je připojeno jiné zařízení, může být ve smlouvě o připojení sjednán nejvýše jako souhrn jmenovitého výkonu, a to součtu jmenovitých výkonů výkonové elektroniky, prostřednictvím které jsou generátory připojeny v daném místě připojení a 1,2násobku součtu jmenovitého výkonu generátorů v daném místě připojení nepřipojených prostřednictvím výkonové elektroniky.".

V § 3 odst. 3 dochází ke zjednodušení definice rezervovaného výkonu v místě připojení. Jednak se zavádí obecný pojem "zařízení", kterým se nahrazuje odběrné místo nebo výrobna elektřiny, a také se zavádí rozlišení připojených zařízení dle způsobu připojení, a to zda je zařízení připojeno přes výkonovou elektroniku, prostřednictvím niž jsou generátory připojeny, nebo nikoliv.

Úřad rovněž přistoupil k nahrazení pojmu "instalovaný výkon" pojmem "jmenovitý výkon", který nejlépe vyjadřuje výkon daného zařízení, pro které se sjednává rezervovaný výkon v přenosové nebo distribuční síti.

13. V § 4 odst. 1 písm. a) se slova "mikrozdrojů připojovaných k distribuční soustavě postupem" nahrazují slovem "postupů".

V § 4 odst. 1 písm. a) dochází k zobecnění v tom smyslu, že je zaveden obecný odkaz na příslušné paragrafové ustanoví této vyhlášky.

14. V § 4 odst. 1 písm. c) se číslo "9" nahrazuje číslem "3".

V § 4 odst. 1 písm. c) dochází k přečíslování vlivem koncepční úpravy příloh k této vyhlášce. Vlivem nového koncepčního uspořádání příloh dochází k jejich redukci.

15. V § 4 odst. 1 písm. d) se za slovo "výrobnou" vkládají slova "nebo zařízením pro ukládání elektřiny".

V § 4 odst. 1 písm. d) dochází k doplnění zařízení pro ukládání elektřiny v souladu se zákonem č. 87/2025 Sb. (Lex OZE III).

16. V § 4 odst. 1 písm. g) se slova "akumulační zařízení" nahrazují slovy "zařízení pro ukládání elektřiny".

V § 4 odst. 1 písm. g) dochází k doplnění zařízení pro ukládání elektřiny v souladu se zákonem č. 87/2025 Sb. (Lex OZE III).

17. § 4 odst. 2 zní:

"V případě výrobny nebo zařízení pro ukládání elektřiny s instalovaným výkonem nad 0,5 MW je dále součástí žádosti o připojení harmonogram přípravy výstavby výrobny nebo zařízení pro ukládání elektřiny, který obsahuje předpokládané termíny

a) vydání závazného stanoviska k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí, je-li právními předpisy vyžadováno,

b) vydání rozhodnutí o povolení záměru,

c) zahájení výstavby výrobny nebo zařízení pro ukládání elektřiny,

d) ukončení výstavby výrobny nebo zařízení pro ukládání elektřiny."

V § 4 odst. 2 dochází k doplnění zařízení pro ukládání elektřiny v souladu s rozšířením zmocnění podle zákona č. 87/2025 Sb. (Lex OZE III). V souvislosti s doplněním zařízení pro ukládání elektřiny se ruší odkaz na žádost o připojení výrobny a zavádí se obecný odkaz na žádost o připojení.

V § 4 odst. 2 písm. b) dochází k uvedení do souladu s platnou terminologií dle zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon.

18. V § 4 odst. 3 se slova "přílohách č. 1 až 6" nahrazují slovy "příloze č. 1".

V § 4 odst. 3 dochází k přečíslování vlivem koncepční úpravy příloh k této vyhlášce. Vlivem nového koncepčního uspořádání příloh dochází k jejich redukci.

19. § 5 zní:

"Výrobnu nebo zařízení pro ukládání elektřiny je možné připojit v odběrném místě zákazníka, nebo prostřednictvím jiné již připojené výrobny nebo zařízení pro ukládání elektřiny. O připojení výrobny nebo zařízení pro ukládání elektřiny v odběrném místě žádá a smlouvu o připojení uzavírá zákazník. Při připojování výrobny nebo zařízení pro ukládání elektřiny prostřednictvím jiné výrobny nebo zařízení pro ukládání elektřiny se postupuje jako v případě připojení výrobny nebo zařízení pro ukládání elektřiny v odběrném místě s tím, že žádost podává a smlouvu o připojení uzavírá výrobce nebo provozovatel zařízení pro ukládání elektřiny, jehož výrobna nebo zařízení pro ukládání elektřiny jsou již přímo připojeny k přenosové nebo distribuční soustavě.".

V § 5 se ruší dosavadní ustanovení odst. 1 až 3. Tato ustanovení nejsou již plně funkční v prostředí nových entit na trhu s elektřinu, například zařízení pro ukládání elektřiny.

20. V § 6 odst. 4 se za slovo "výrobny" vkládají slova ", zařízení pro ukládání elektřiny".

V § 6 odst. 4 dochází k doplnění zařízení pro ukládání elektřiny v souladu se zákonem č. 87/2025 Sb. (Lex OZE III).

21. V § 8 odst. 1 písm. h) se za slovo "výrobny" vkládají slova "a instalovaného výkonu zařízení pro ukládání elektřiny".

V § 8 odst. 1 písm. h) se doplňuje instalovaný výkon zařízení pro ukládání elektřiny. Doplnění této podmínky pouze reflektuje obdobný princip, který se uplatňuje u posuzování žádostí o připojení výroben elektřiny. Je-li v žádosti o připojení uvedeno zařízení pro ukládání elektřiny, musí provozovatel přenosovou nebo distribuční soustavy posuzovat žádost mimo jiné i s ohledem na instalovaný výkon tohoto zařízení.

22. V § 9 odst. 4 se číslo "12" nahrazuje číslem "5".

V § 9 odst. 4 dochází k přečíslování vlivem koncepční úpravy příloh k této vyhlášce. Vlivem nového koncepčního uspořádání příloh dochází k jejich redukci.

23. V § 12 odst. 1 se slova "Úhrada podílu na nákladech spojených s připojením a se zajištěním požadovaného příkonu nebo výkonu" nahrazují slovy "Paušální částka k úhradě nákladů spojených s připojováním zařízení".

Podle novely energetického zákona Lex plyn je příslušný účastník trhu – žadatel povinen podílet se podle výše požadovaného výkonu nebo příkonu na úhradě nákladů provozovatele přenosové soustavy nebo provozovatele distribuční soustavy spojených s připojováním zařízení k přenosové soustavě nebo distribuční soustavě prostřednictvím úhrady paušální částky.

Koncept paušalizované platby je již nyní ve vyhlášce obsažen (úhrada podílu na nákladech spojených s připojením a se zajištěním požadovaného příkonu nebo výkonu ("podíl na oprávněných nákladech")), zákon nepředurčuje vyhlášku k věcné změně, ale k terminologické úpravě, a ta je předmětem tohoto novelizačního bodu.

(pozn. tento novelizační bod může být odstraněn, pokud legislativní proces k novele energetického zákona Lex plyn povede k odstranění nebo odložení požadavků na vyhlášku o připojení).

24. V § 12 odst. 1 a 6 se číslo "8" nahrazuje číslem "2".

V § 12 odst. 1 a 6 dochází k přečíslování vlivem koncepční úpravy příloh k této vyhlášce. Vlivem nového koncepčního uspořádání příloh dochází k jejich redukci.

25. V § 12 se doplňuje nový odstavec 8, který zní:

"(8) Žádá-li se o připojení zařízení k napěťové hladině vysokého napětí a vyšších, nevratná část podílu na oprávněných nákladech je ve výši 50 % z hodnoty podílu na oprávněných nákladech.".

Podle novely energetického zákona Lex plyn je příslušný účastník trhu – žadatel povinen podílet se podle výše požadovaného výkonu nebo příkonu na úhradě nákladů provozovatele přenosové soustavy nebo provozovatele distribuční soustavy

Nahrávám...
Nahrávám...