5.3.2
Návaznost územních energetických koncepcí na směrnice EU a
státní energetickou koncepci
Ing. Vítězslav Šťastný, CSc. a kolektiv
NahoruÚvod
Velmi těsné vzájemné vazby mezi státní energetickou koncepcí (dále
SEK) a územní energetickou koncepcí (dále ÚEK) jsou způsobené zejména
následujícími velmi výraznými faktory:
-
zpracováním ÚEK je zněním § 4 zákona
č. 406/2000 Sb., dáno za povinnost všem územním státním orgánům, tzn. krajským
úřadům, Magistrátu hl. m. Prahy a všem dalším statutárním městům
-
zněním citovaného zákona je deklarováno, že energetická koncepce
regionu, územního celku, kraje, okresu a místa, musí vycházet ze závěrů,
přijatých zásad a orientace státní energetické koncepce
-
cílem zpracování ÚEK je vytvořit podmínky pro hospodárné
využívání energií
-
velmi silným podnětem pro odpovědné zpracování územní
energetické koncepce (ÚEK) je uzákoněné rozhodnutí, že závěry ÚEK jsou závazným
dokumentem pro územní plánování. ÚEK obsahuje cíle a principy řešení
energetického hospodářství na úrovni příslušného kraje (nebo statutárního
města) a vytváří tak podmínky pro hospodárné nakládání s energií v souladu s
potřebami hospodářského a společenského rozvoje tohoto území včetně ochrany
životního prostředí a šetrného nakládání s energetickými zdroji. Obce mají
právo pro svůj územní obvod nebo jeho část pořídit územní energetickou koncepci
a pro její uskutečnění mohou vydat závazný právní předpis. Ze znění
legislativních dokumentů a metodických pokynů státních orgánů vyplývá, že
územní energetická koncepce musí obsahovat:
-
rozbor trendů vývoje poptávky po energii,
-
rozbor možných zdrojů a způsobů nakládání s energií,
-
hodnocení využitelnosti obnovitelných zdrojů energie,
-
hodnocení ekonomicky využitelných úspor z hospodárnějšího
využití energie,
-
řešení energetického hospodářství území včetně zdůvodnění a
posouzení vlivů na životní prostředí.
Uvedené jednotlivé části ÚEK obsahově podrobně specifikuje nařízení
vlády č. 195/2001 Sb.
Aby byla dosažena objektivita při vypracovávání územní energetické
koncepce, může si její zadavatel vyžádat spolupráci jak držitelů licence na
podnikání v energetických odvětvích (podle zákona č. 458/2000 Sb.), tak i
dodavatelů tuhých a kapalných paliv, kteří podnikají na území, pro něž se
územní energetická koncepce zpracovává, případně i spolupráci největších
spotřebitelů energie. Ti jsou pak povinni, pokud jsou zadavatelem vyzváni,
bezúplatně poskytnout příslušné podklady pro vypracování územní energetické
koncepce, a to ve lhůtě a rozsahu stanoveném zadavatelem. Konečná verze
zpracované územní energetické politiky je soubor cílů, záměrů a nástrojů
potřebných pro dosažení takového stavu energetického hospodářství regionu,
který zabezpečí jeho trvale udržitelný rozvoj. Současně je konkrétním
uplatněním zásad a principů státní energetické koncepce v podmínkách daného
území. Je tedy nástrojem územní samosprávy k reálnému uskutečňování zásad
SEK.
Úkoly regionální samosprávy v oblasti energetického
hospodářství
Z odborných i politických publikací věnovaných zpracování a
realizaci zásad SEK vyplývá, že regionální samospráva je nositelem a odpovědným
subjektem tvorby územní energetické koncepce. Jako subjekt regionálního
managementu dále plní tyto funkce:
-
Plně odpovídá za komplexní stav a rozvoj svěřeného regionu, a
tím i za jeho energetické zabezpečení včetně rozsahu a charakteru dopadů
energetického hospodářství regionu na životní prostředí.
-
Jako vlastník, provozovatel a investor bytového fondu a zejména
veřejných budov (škol, kulturních, zdravotnických a sociálních zařízeni apod.)
je přímo zodpovědná za technologii užívanou odběrateli, energetickou náročnost
a v přeneseném slova smyslu i za účinnost spotřebičů, které odběratelé
užívají.
-
Jako vlastník, provozovatel a investor organizací služeb a
místní výroby je zodpovědná za jejich energetickou náročnost a za uplatňování
energeticky méně náročných výrobních technologií v těchto provozech.
-
Jako vlastník, provozovatel a investor zařízení na výrobu,
přeměnu a dopravu energie, především tepelné (kotelen, výměníkových stanic,
tepelných sítí), je zodpovědná za jejich technický stav, jejich účinnost a
ztráty, za použitá paliva apod.
-
Je provozovatelem veřejných dopravních prostředků a zřizovatelem
veřejných dopravních cest, odpovídá i za energetickou náročnost dopravy v
regionu.
-
Výkonem akcionářských práv (pokud výkon práv samosprávy
neprodaly), mají možnost se podílet na dodávkách energií.
Plnění a odpovědnost územního managementu v oblasti energetického
hospodářství, ve funkcích shora deklarovaných, přináší však možnost
interpretovat zásady SEK v příslušném územním celku diferencovaně
-
na oblast zdrojů energií včetně ekologických vlivů
-
na oblast spotřeby, zejména pak v realizaci úspor provozování
zařízení, které územní správa vlastní.
NahoruRegionální energetický management
Územní orgány promítají zásady a cíle SEK do regionální energetické
politiky prostřednictvím regionálního energetického managementu. Jeho činnost a
působnost lze charakterizovat základními rysy:
-
regionální energetický management koordinuje, propojuje a
transformuje pro regionální podmínky taková opatření, která by se při
izolovaném posuzování mohla jevit jako nehospodárná nebo neprosaditelná, s
cílem dosáhnout optimálního výsledku
-
vytváření podmínek pro preventivní a racionální řešení problémů
v oblasti energetického hospodářství formou především informační a poradenské
činnosti, školení a vzdělávání, organizování seminářů a výstav, soutěže o
nejlepší energetické projekty, koordinace spolupráce s distribučními
energetickými podniky, cílená péče o jednotlivé účastníky tohoto procesu
(domácnosti, řemeslníky, instalatérské a stavební firmy).
NahoruRegionální energetická koncepce
Naše regionální (místní) orgány dosud nemají rozvinutý regionální
energetický management. Základním programovým dokumentem pro místní orgány by
měla být objektivně zpracovaná regionální energetická koncepce. Jde o
partnerskou spolupráci správních orgánů, volených orgánů obcí, průmyslových
závodů, dodavatelů paliv a energie, zástupců spotřebitelů, soukromých výrobců
elektřiny a tepla i vlastníků budov, důležitým faktorem je sladění představ
zúčastněných zpracovatelů (partnerů), je však důležitá koordinace. Je třeba si
uvědomit, že objektivně zpracovaná regionální energetická koncepce se pak může
stát nástrojem společného hledání co nejméně riskantní cesty do
budoucnosti.
NahoruPostoj zemí EU k REK
Regionální energetická koncepce je i v zemích EU považována za
vhodný nástroj pro analýzu potenciálu energetických úspor, zlepšování dopadů
energetického hospodářství na životní prostředí a optimální plánování nabídky
energetických zdrojů v daném regionu v souladu s jeho budoucími potřebami.
Umožňuje regionálním (místním) orgánům ovlivňovat aktivity v oblasti
energetického hospodářství v daném místě nebo regionu při respektování tržních
podmínek. Vytváří spolehlivý rámec pro smysluplné rozhodování dodavatelských
podniků v souladu s národohospodářskými potřebami, potřebami rozvoje regionu
(obce) i požadavky ochrany životního prostředí. Jako součást celkové koncepce
zásobování je regionální energetická koncepce stavebním kamenem pro integrované
plánování regionu (obce). Má zabránit jednostrannému rozhodování příslušného
orgánu s ohledem na jeho vlastní cíle a zájmy. Do koncepce zásobování patří
vedle energetické koncepce také další složky, především koncepce zásobování
vodou a dopravní koncepce (s vymezením zásad veřejné a individuální dopravy).
Na druhé straně obě složky patří mezi energeticky velmi náročné oblasti odběru.
Koncepci zásobování doplňuje ještě koncepce likvidace odpadů, zahrnující
komunální odpad, odpadní vody a zvláštní odpady. Tyto koncepce vykazují mnoho
styčných bodů a vzájemně se ovlivňují.
Z literatury je známo, že regionální energetická koncepce musí
respektovat i další souvislosti plynoucí ze státní energetické koncepce,
především
-
podporu vzniku regionálních energetických soustav v souladu s
územněplánovací dokumentací, zejména v oblasti zásobování teplem;
-
základní konfiguraci rozvodných sítí jednotlivých energetických
médií s výhledem do budoucnosti a s ohledem na řešení krizových situací;
-
stanovisko regionálních samospráv k zachování velkých tepláren a
kogeneračních jednotek;
-
ochranu lokalit elektráren – už provozovaných nebo zamýšlených –
pro jejich budoucí možné využiti k tomuto účelu;
-
rekultivace opuštěných důlních děl;
-
podporu využití místních obnovitelných a druhotných
energetických zdrojů a výstavbu a provoz příslušných zařízení; ovšem po
objektivně provedených analýzách efektů;
-
dosažitelnost energetických médií v potřebných objemech.
Problematiku regionální energetické koncepce není možné oddělit od
hlavních zásad a cílů státní energetické koncepce. Příslušné regionální orgány
musí rozpracovat státní energetické záměry se znalostí potřeb příslušných
regionů a koordinovat spotřebu jednotlivých energetických médií tak, aby systém
energetické infrastruktury byl v souladu s komplexním rozvojem území, se státní
energetickou koncepcí a s ekologickou politikou regionu.
Předpokládáme, že regionální orgány se stanou klíčovým místem
koordinace a regulace v oblasti zásobování teplem, které lze efektivně
zvládnout pouze se znalostí místních podmínek. Úkolem regionální energetické
koncepce je především uvést do souladu všechny složky rozvoje sledovaného
území, respektovat ekologická hlediska, koordinovat distribuci jednotlivých
energetických médií a jejich další rozvoj a podporovat využití obnovitelných a
druhotných energetických zdrojů. Při jejím vypracovávání je nutné respektovat
rovnoměrný rozvoj celého regionu ze všech hledisek, aby se zásobování energií
nestalo limitujícím faktorem jeho dalšího rozvoje.
Současná energetická legislativa v ČR, zejména zákon o
hospodaření energií č. 406/2000 Sb., významně posílila úlohu regionálních
energetických koncepcí a předpokládá, že se stanou důležitým podkladem pro
územní plánování. Práce na jejich zpracování již byly ve všech krajích
zahájeny.
NahoruZásobování el. energií
Prozíravé rozhodování v oblasti zásobování energií.
Při volbě energetického zásobování nějaké činnosti, nějakého
objektu, nějaké lokality nebo i celé oblasti, volbě domácích nebo dovážených
druhů nositelů prvotní energie stejně jako při rozhodování o rozšiřování nebo
modernizaci stávajícího zařízení pro produkci a dodávku energie – nebo při
budování nového zdroje pro konečnou spotřebu energie – nelze v tržním
hospodářství rozhodovat jen se znalostí současné úrovně "nabídky a poptávky“,
jako když jde na trhu o běžné zboží. Energie (a především její nejušlechtilejší
forma, jíž je elektřina) je totiž zbožím sui generis. Není to zdaleka zboží
jako každé jiné, jak lze někdy slyšet od lidí s nedostatečnou znalostí
fyzikálních vlastností nositelů energie (především elektřiny) a při jejich
nedostatečné znalosti souvislostí s perspektivně se měnící strukturou i
množstvím druhů prvotní energie a jen s povrchními představami o změnách
vztahů, jak uvnitř energetických soustav samotných, tak zejména ve vzájemných
vztazích energetického hospodářství a jeho měnící se struktury s jinými
soustavami, jako jsou životní podmínky lidí, jejich aktivity, jejich bydlení a
vybavenosti jejich sídel. Zejména vztahy energetických soustav vůči životnímu
prostředí a v tom zejména vlivy na přírodu a čerpání jejích zdrojů pro
energetické i pro ostatní potřeby lidstva se většinou posuzují velmi
jednostranně, jen z pohledu specialisty přírodních věd, tržního ekonoma nebo
znalce veřejného práva. Sami odborníci různých specializací totiž neznají
natolik dostatečně vzájemné vztahy mezi energetickými a ostatními potřebami
lidské společnosti, natož pak mezi klimatickými podmínkami a fungováním
energetických zařízení. Aby bylo možno využívat zásady tržního hospodářství i v
oblasti energie (a zejména její formy, v níž nelze jen tržními silami
respektovat i její fyzikální zákonitost, což platí především pro
elektroenergetiku), musí být zvolena soustava regulačních pravidel, která
nedovolí přijímat v dané chvíli zdánlivě výhodná, ale většinou pouze krátkodobě
užitečná rozhodování, která se však v budoucnosti postupně stanou příčinou
nesmírných škod na přírodním prostředí i na ekonomice v celostátním až
kontinentálním nebo dokonce i globálním měřítku, a tím i škod na životním
prostředí a na životní úrovni lidí, které jsou často jenom velmi obtížně
dodatečně napravitelné.
I ty nejvzdělanější a ve svém oboru nejuznávanější autority –
specialisté bývají ve svém pohledu a posuzování multisystémových vzájemných
vztahů příliš ovlivňováni svou vlastní specializací, takže (i když jsou jejich
odborné znalosti skutečně vynikající) bez interdisciplinárního zkoumání
mezisystémových vztahů a jejich dlouhodobého vývoje nemohou dospět k závěrům,
které bezpečně zabrání škodám, jež by se jejich odborně kvalifikovaným pohledům
odhalily až tehdy, kdy bude již k zabránění škodám pozdě.
Proto se musí i tvorba mezisystémově správné a dlouhodobě platné
energetické koncepce a z toho odvoditelných regulačních pravidel (zákonné i
technickonormalizační povahy) na jednotlivých úrovních společnosti, zakládat v
jednotlivých úrovních na studiu následujícího vývoje jednotlivých soustav a
jejich časově se měnících vztahů.
Na tomto základě lze teprve založit i způsoby včasné podpory rozvoje
využívání obnovitelných zdrojů energie v blízké době, kdy by samotné síly
neregulovaného trhu rozvoj jejich využívání spíše blokovaly.
NahoruCelosvětová a kontinentální úroveň
V prvém kroku je třeba zpracovat analýzu na úrovni nejvyšší tzn.
celosvětové a kontnentální. Znamená to zpracovat přehled struktury odhadovaných
světových přírodních zásob fosilních paliv. Rozložení těžených a ze současného
pohledu ocenění množství ještě těžitelných přírodních zásob fosilní energie dle
jejich druhů a jejich geografického rozložení. Na základě dosud využívaných
fosilních přírodních zdrojů energie odhadnout možnou perspektivu dočerpávání
jejich těžitelných zásob v jednotlivých zemích, kontinentech i v globálním
měřítku.
Cílem je odhadnout z toho plynoucí možnosti mezioblastních vývozů a
dovozů jednotlivých druhů fosilních paliv (především uhlovodíků) v perspektivě
našeho století. Následně posoudit z toho plynoucí možné změny dosavadní
závislosti jednotlivých zemí na dovozech a na druhé straně rostoucí dominantní
postavení perspektivně se snižujícího počtu vývozců energií, jimž ještě po řadu
let čerpatelné zásoby fosilních paliv mohou jejich obchodněpolitickou sílu země
značně zesilovat.
Dosavadní vývoj nebezpečných vlivů struktury prvotních zdrojů
energie energetického hospodářství a jejích jednotlivých složek na…