dnes je 14.5.2025

Input:

Návrh novely vyhlášky o Pravidlech trhu s elektřinou

6.5.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3.2.5.21
Návrh novely vyhlášky o Pravidlech trhu s elektřinou

redakce EnergetikaInfo.cz

Podle ustanovení § 98a odst. 2 písm. h) zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "energetický zákon") je Energetický regulační úřad (dále jen "Úřad") povinen stanovit vyhláškou Pravidla trhu s elektřinou.

Podle ustanovení § 53 odst. 2 písm. g), h), j), k) a m) zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "zákon o podporovaných zdrojích energie") je dále Úřad povinen stanovit vyhláškou:

  • způsob a postup stanovení rozdílu mezi čtvrthodinovou cenou a výkupní cenou, referenční výkupní cenou nebo referenční aukční cenou a jeho úhrady, operátorovi trhu,

  • způsob stanovení čtvrthodinového zeleného bonusu na elektřinu, aukčního bonusu pro obnovitelné zdroje a ceny za činnost povinně vykupujícího,

  • termíny a způsob informování výrobce povinně vykupujícím nebo vykupujícím o dosažení záporné ceny na denním trhu s elektřinou a o situaci, kdy nedojde k sesouhlasení nabídky a poptávky elektřiny na denním trhu,

  • způsob a termíny účtování a hrazení složky ceny služby distribuční soustavy a složky ceny služby přenosové soustavy na podporu elektřiny mezi operátorem trhu a provozovatelem přenosové soustavy a provozovatelem regionální distribuční soustavy a mezi provozovateli distribučních soustav a

  • postup určení množství elektřiny odebrané z přenosové soustavy nebo distribuční soustavy pro ukládání elektřiny a zpětně dodané do přenosové soustavy nebo distribuční soustavy ze zařízení pro ukládání elektřiny a rozsah údajů předávaných provozovatelem zařízení pro ukládání elektřiny, výrobcem elektřiny nebo zákazníkem z podružného měřicího zařízení.

Na základě výše uvedených zmocňovacích ustanovení vydal v roce 2015 Úřad vyhlášku č. 408/2015 Sb., o Pravidlech trhu s elektřinou (dále jen "vyhláška o Pravidlech trhu s elektřinou"), která nahradila vyhlášku č. 541/2005 Sb., o Pravidlech trhu s elektřinou, zásadách tvorby cen za činnosti operátora trhu s elektřinou a provedení některých dalších ustanovení energetického zákona. Vyhláška o Pravidlech trhu s elektřinou byla v následujících letech několikrát novelizována, a to vyhláškou č. 127/2017 Sb., vyhláškou č. 302/2020 Sb., vyhláškou č. 125/2021 Sb., vyhláškou č. 490/2021 Sb., vyhláškou č. 404/2022 Sb., vyhláškou č. 6/2024 Sb., vyhláškou č. 156/2024 Sb. a naposledy vyhláškou č. 365/2024 Sb.

Vyhláška o Pravidlech trhu s elektřinou představuje klíčový podzákonný právní předpis, který upravuje značnou část postupů probíhajících na trhu s elektřinou, které jdou napříč elektroenergetickým trhem. Navrhované změny ve vyhlášce o Pravidlech trhu s elektřinou reagují primárně na změny vyplývající ze zákona č. .../2025 Sb., kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (dále jen "Lex OZE III"). Navrhované změny ve vyhlášce s ohledem na rozšíření zmocnění v § 98a odst. 2 písm. h) energetického zákona a v § 53 odst. 2 písm. m) zákona o podporovaných zdrojích energie nově upravují oblast ukládání elektřiny, a to jak v části registrace předávacího místa zařízení pro ukládání elektřiny, tak ve vztahu k určení množství elektřiny odebrané a zpětně dodané do elektrizační soustavy ze zařízení pro ukládání elektřiny za účelem stanovení maximální platby složky ceny služby distribuční soustavy nebo složky ceny přenosové soustavy na podporu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie (dále jen "úleva z platby na POZE"). Současně je rovněž navrženo z důvodu zachování rovného přístupu k účastníkům trhu zavedení obdobné právní úpravy pro provozovatele zařízení pro ukládání elektřiny, která v současnosti platí pro výrobce elektřiny první kategorie. Návrh dále reflektuje další změny vyplývající přímo z Lex OZE III týkající se například nového případu neoprávněné dodávky elektřiny do elektrizační soustavy, přechodu na čtvrthodiny v systému provozních podpor a prodloužení délky trvání režimu dodavatele poslední instance. Návrh taktéž reflektuje přechod na denní interval předávání údajů z měření elektřiny za účelem vypořádání odchylek, který vyplývá z novely vyhlášky č. 359/2020 Sb., o měření elektřiny, ve znění pozdějších předpisů (vyhláška č. 138/2024 Sb.). Změna se týká měření typu B a typu C kategorie C1, C2 a C3. V neposlední řadě návrh obsahuje dílčí úpravy zpřesňující některé již vyhláškou zavedené postupy.

Při přípravě návrhu vyhlášky byl zvolen osvědčený postup, který se opírá o pravidelné konzultace navrhovaných změn s účastníky trhu a jejich postupné zavádění, jelikož i zde je nutné vnímat riziko toho, že nepatrné úpravy mohou na trhu vyvolat velké změny, které se mohou projevit v nákladech účastníků trhu, nebo by mohly vést ke vzniku nerovné hospodářské soutěže.

2. Vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy, odůvodnění jejích hlavních principů

Cílem navrhované úpravy je upřesnit a rozvinout pravidla pro fungování trhu s elektřinou v České republice v návaznosti na zmocnění pro Úřad k vydání vyhlášky podle § 98a odst. 2 písm. h) energetického zákona a § 53 odst. 2 písm. g), h), j), k) a m) zákona o podporovaných zdrojích energie.

Oproti stávajícímu znění jsou navrhovanou vyhláškou zaváděny zcela nové postupy v oblasti:

a) ukládání elektřiny, jehož základní principy byly v důsledku přijetí Lex OZE III ukotveny v energetickém zákoně a v zákoně o podporovaných zdrojích energie.

Lex OZE III v této souvislosti rozšířil zmocnění v energetickém zákoně pro vyhlášku o Pravidlech trhu s elektřinou, ve které má Úřad pro tuto oblast nově stanovit:

  • termíny a postup registrace předávacích míst zařízení pro ukládání elektřiny,

  • rozsah a termíny pro předávání údajů pro zohlednění ukládání elektřiny a postupy pro zohlednění ukládání elektřiny.

Stejně tak Lex OZE III rozšířil zmocnění pro vydání vyhlášky v zákoně o podporovaných zdrojích energie, ve které má Úřad pro tuto oblast nově stanovit:

  • postup určení množství elektřiny odebrané z přenosové soustavy nebo distribuční soustavy pro ukládání elektřiny a zpětně dodané do přenosové soustavy nebo distribuční soustavy ze zařízení pro ukládání elektřiny a rozsah údajů předávaných provozovatelem zařízení pro ukládání elektřiny, výrobcem elektřiny nebo zákazníkem z podružného měřicího zařízení.

Vyhláška o Pravidlech trhu s elektřinou tedy nově stanovuje podrobnosti týkající se registrace předávacího místa zařízení pro ukládání elektřiny provozovatelem přenosové soustavy nebo provozovatelem distribuční soustavy u operátora trhu v souladu s povinností stanovenou v energetickém zákoně. Potřeba existence tohoto předávacího místa úzce souvisí s paralelní novelizací vyhlášky č. 16/2016 Sb., o podmínkách připojení k elektrizační soustavě, ve znění pozdějších předpisů, kde dochází s ohledem na Lex OZE III k doplnění zařízení pro ukládání elektřiny mezi stávající druhy připojovaných zařízení, kterými jsou výrobna elektřiny, distribuční soustava a odběrné elektrické zařízení. Ruku v ruce se zavedením tohoto zařízení pro účely připojení k elektrizační soustavě musí být rovněž upravena vyhláška o Pravidlech trhu s elektřinou tak, aby v první řadě doplnila provozovatele zařízení pro ukládání elektřiny jako nového účastníka trhu s elektřinou napříč celou vyhláškou o Pravidlech trhu s elektřinou k ostatním účastníkům trhu a do všech stávajících procesů, a dále umožnila registraci předávacího místa zařízení pro ukládání elektřiny a tím jej taktéž začlenila do stávajících principů modelu trhu s elektřinou. Logika navrženého postupu registrace předávacího místa zařízení pro ukládání elektřiny kopíruje stávající postup registrace předávacího místa výrobny elektřiny podle § 16b vyhlášky s tím, že pouze nástavbou řeší situace, kdy je v daném předávacím místě připojena výrobna elektřiny i zařízení pro ukládání elektřiny. V takových situacích dochází k upřednostnění registrace postupem podle § 16b vyhlášky s doplněním příznaku k identifikačnímu číselnému kódu předávacího místa výrobny elektřiny informujícím o připojeném zařízení pro ukládání elektřiny. Hlavním smyslem tohoto návrhu je, aby nedocházelo k duplicitní registraci identifikačních číselných kódů pro dodávku do soustavy nebo pro odběr ze soustavy v totožném předávacím místě. Navrhovaná úprava postupu registrace zároveň reflektuje umístění zařízení pro ukládání elektřiny, tedy zda je připojeno přímo k distribuční nebo přenosové soustavě tzv. stand-alone, nebo je připojeno v odběrném místě, či zda je připojeno v předávacím místě s připojenou výrobnou elektřiny. V této souvislosti je rovněž navrženo přechodné ustanovení, jehož cílem je zajistit "doregistraci" stávajících zařízení pro ukládání elektřiny u operátora trhu v případě předávacího místa výrobny elektřiny, ve kterém bylo připojeno zařízení pro ukládání elektřiny ještě přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky.

Druhou oblastí týkající se ukládání elektřiny, kterou vyhláška nově upravuje, je stanovení postupu pro určení množství elektřiny odebrané z přenosové soustavy nebo distribuční soustavy pro ukládání elektřiny a zpětně dodané do přenosové soustavy nebo distribuční soustavy ze zařízení pro ukládání elektřiny (dále jen "množství odebrané a vrácené elektřiny do soustavy zařízením pro ukládání elektřiny") a stanovení rozsahu údajů předávaných provozovatelem zařízení pro ukládání elektřiny, výrobcem elektřiny nebo zákazníkem z podružného měřicího zařízení, vše za účelem úlevy platby na POZE. Vyhláška dále nově upravuje stanovení rozsahu a termínů pro předávání údajů pro zohlednění ukládání elektřiny a postupy pro zohlednění ukládání elektřiny. Podle § 28a odst. 5 zákona o podporovaných zdrojích energie se množství odebrané a vrácené elektřiny do soustavy zařízením pro ukládání elektřiny nezahrnuje do celkového množství elektřiny, za které se hradí platba na POZE. Podle čl. XII bodu 1 Lex OZE III v přechodném období před tím, než bude hodnotu množství odebrané a vrácené elektřiny do soustavy zařízením pro ukládání elektřiny poskytovat Elektroenergetické datové centrum (dále jen "datové centrum"), určuje množství této elektřiny provozovatel přenosové soustavy nebo provozovatel distribuční soustavy na základě údajů z měření v přenosové nebo distribuční soustavě zajišťovaného provozovatelem této soustavy a údajů o dodávce a odběru elektřiny do nebo ze zařízení pro ukládání elektřiny a výrobny elektřiny, je-li v předávacím místě zařízení pro ukládání elektřiny současně připojena výrobna elektřiny, z podružného měřicího zařízení předaných provozovateli přenosové soustavy nebo provozovateli distribuční soustavy provozovatelem zařízení pro ukládání elektřiny, výrobcem elektřiny nebo zákazníkem. Podle tohoto přechodného ustanovení provozovatel

Nahrávám...
Nahrávám...