5.9.4
Legislativní souhrn: Energetická náročnost budov
Evropská komise
PŘEHLED DOKUMENTU:
Směrnice 2010/31/EU o energetické náročnosti budov
CO JE CÍLEM TÉTO SMĚRNICE?
-
Směrnice si klade za cíl zlepšit energetickou náročnost budov v Evropské unii (EU) s přihlédnutím k různým klimatickým a místním podmínkám.
-
Stanovuje minimální požadavky a společný rámec pro výpočet energetické náročnosti.
-
Směrnice byla po přezkumu jejího provádění 2010/31/EU v roce 2018 pozměněna směrnicí (EU) 2018/844 . Základním cílem je zrychlit nákladově efektivní renovaci stávajících budov a podpořit používání inteligentních technologií v budovách. Jako součást balíčku pro čistou energii doplňuje pozměňující směrnice právní předpisy o energetické účinnosti.
KLÍČOVÉ BODY
-
Členské státy EU musí stanovit optimální minimální požadavky na energetickou náročnost. Ty se každých 5 let přezkoumávají. Musí se vztahovat na budovu, její součásti a energii využívanou pro:
-
Evropská komise stanovila srovnávací metodický rámec pro výpočet nákladově optimálních úrovní minimálních požadavků na energetickou náročnost.
-
Nové budovy musí splňovat minimální normy. Budovy, jež jsou využívány orgány veřejné moci, by měly dosáhnout statutu budov s téměř nulovou spotřebou energie * do 31.prosince 2018 a jiné nové budovy do 31. prosince 2020.
-
U stávajících budov, u kterých probíhá větší renovace, je nutné snížit energetickou náročnost s cílem splnit příslušné požadavky.
-
Členské státy musí provozovat systém certifikace energetické náročnosti. Certifikáty:
-
poskytují informace potenciálním kupujícím nebo nájemcům o energetickém hodnocení budovy,
-
zahrnují doporučení pro nákladově efektivní zlepšení,
-
musí být uvedeny ve všech reklamách komerčních médií v případě prodeje či pronájmu prostor.
-
Vnitrostátní orgány členských států musí zajistit zavedení systémů pro inspekce otopných soustav a klimatizačních systémů.
Změny původní směrnice
-
Pozměňující směrnice (EU) 2018/844 vyžaduje, aby členské státy vypracovaly dlouhodobé strategie renovace na podporu renovace obytných i jiných než obytných budov s cílem přeměnit je do roku 2050 na vysoce energeticky účinný a dekarbonizovaný fond budov. Strategie by měly stanovit plán s opatřeními a měřitelnými ukazateli pokroku s ohledem na dlouhodobý cíl EU do roku 2050 snížit emise skleníkových plynů o 80–95 % ve srovnání s rokem 1990. Plán musí zahrnovat orientační milníky pro roky 2030, 2040 a 2050 a upřesnit, jak přispějí k dosažení cílů EU v oblasti energetické účinnosti v souladu se směrnicí 2012/27/EU o energetické účinnosti (viz shrnutí ).
-
Navíc revidovaná směrnice:
-
rozšiřuje rozsah současného režimu inspekcí otopných soustav a klimatizačních systémů tak, aby zahrnoval současné systémy (s větráním) a zohledňoval výkon těchto systémů při typických provozních podmínkách,
-
podporuje použití informačních a komunikačních technologií a inteligentních automatizačních a kontrolních technologií v budovách,
-
podporuje zavádění infrastruktury pro dobíjení elektrických vozidel na parkovištích budov tím, že vyžaduje instalaci kabelových rozvodů a dobíjecích stanic,
-
zavádí "indikátor inteligentní připravenosti" k hodnocení schopnosti budov přizpůsobit se potřebám uživatele, optimalizovat svůj provoz a komunikovat s rozvodnou sítí.
Nepovinný společný systém EU pro hodnocení připravenosti budov pro chytrá řešení
V roce 2020 přijala Komise akt v přenesené pravomoci a prováděcí akt .
-
Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2020/2155 doplňuje směrnici (EU) 2010/31/EU stanovením nepovinného společného systému EU pro hodnocení připravenosti budov pro chytrá řešení, tj. definuje ukazatel připravenosti pro chytrá řešení a společnou metodiku, podle které se vypočítává. Metodika sestává z výpočtu skóre inteligentní připravenosti budov nebo ucelených částí budov a odvození hodnocení inteligentní připravenosti budov nebo ucelených částí budov.
-
Prováděcí nařízení (EU) 2020/2156 , kterým se stanoví technické podrobnosti pro provádění nepovinného společného systému EU pro hodnocení připravenosti budov pro chytrá řešení. Věnuje se mimo jiné těmto aspektům:
-
akreditace a kvalifikace odborníků na ukazatel připravenosti pro chytrá řešení,
-
vydání certifikátu indikátoru inteligentní připravenosti a podmínky jeho použití,
-
testování systému ukazatele připravenosti pro chytrá řešení.
Nařízení v…