Ing. Vítězslav Šťastný, CSc. a kolektiv
Dopravníky (transportéry) jsou zařízení pro plynulou dopravu
sypkých hmot i jednotlivých kusů. Dělí se na dopravníky s tažným prvkem a bez
tažného prvku. Tažným prvkem může být nekonečný dopravní pás (pásové
dopravníky, elevátory) nebo řetěz (článkové dopravníky, redlery, korečkové
elevátory). V energetice jsou používány také další typy dopravníku bez tažného
prvku, jako např. šnekový a vibrační dopravník.
NahoruFunkční prvky dopravníku
Dopravník (mechanický) má tyto základní funkční prvky:
-
pohybový (dopravní) prvek, poháněný hnacím ústrojím (obvykle
elektromotor s převodovou skříní), který zajišťuje přemisťování materiálu,
-
ložný prvek, na němž spočívá dopravovaný materiál,
-
nosný prvek, který přenáší tíhu dopravovaného materiálu na
konstrukci dopravníku nebo na opěry.
Dopravovaný materiál je charakterizován sypnou hmotností,
tj. objemová hmotnost volně sypaného materiálu, a sypným úhlem, což je
úhel, který svírá tečna ke svahu volně nasypaného materiálu s vodorovnou
rovinou.
Doprava určitého materiálu je charakterizována dopravním výkonem
hmotnostním M [kg/h] nebo objemovým V [m3 /h],
dopravní výškou Hd [m] a dopravní vzdáleností Ld [m].
Vlastní dopravník je určen maximálním hmotnostním tokem nebo
maximálním objemovým tokem, rychlostí dopravního prvku v [m/s], výškou
dopravníku H [m] a délkou dopravníku L [m].
NahoruPásový dopravník
Měrnou hmotnost dopravovaného materiálu na 1 m délky dopravníku
lze orientačně určit ze vztahu
U pásového dopravníku je nosným a tažným prvkem nekonečný dopravní
pás obíhající mezi poháněcím a vratným bubnem. Je vhodný pro přímočarou
vodorovnou a šikmou dopravu v rozsahu +18 °, –18 °. Základní parametry jsou
určeny normou. V obr. 1 je příklad šikmého pásového dopravníku.
V obr. 1 je 1 – pás, 2 napínací buben, 3 hnací buben, 4 násypka, 5
nosné válečky, 6 napínací závaží.
NahoruDopravní pásy
Dopravní pásy pro běžné použití mají textilní kostru s vrstvami
PVC nebo pryže. Textilní kostra, která přenáší veškeré tahové síly, je tvořena
buď jednou vrstvou, většinou z polyamidu a polyesteru, nebo více vrstvami (2 až
5) z polyamidu, bavlny nebo jiných materiálů. Textilní vložky jsou zpravidla
zcela zavulkanizovány v pryži. Ta tvoří na spodní a horní straně pásu tzv.
krycí vrstvy různé tloušťky (2 až 6 mm) i různé jakosti podle druhu
dopravovaného materiálu a jeho fyzikálních vlastností (určeno v normách). Šířka
dopravních pásů se pohybuje v rozmezí od 400 do 2400 mm. Pro výpočet pásového
dopravníku platí norma ČSN ISO 5040.
NahoruČlánkové dopravníky
Tažným prvkem je zde pár kloubových řetězů. Jsou napjaty mezi
hnací a napínací řetězovou kladkou. Řetězy jsou navzájem spojeny dlouhými čepy,
na kterých jsou upevněny ploché plechové články, aby se překrývaly i při
…